Spark i mål:
Spejderne stiller sig på to rækker ved siden af hinanden. Mellem de to rækker ligger en bold. Holdene har hvert et mål, forenden af rækkerne.
De to første spejdere får et orienteringsspørgsmål. F.eks.: Hvornår står solen i syd? Det gælder om at svare rigtigt og først sparke bolden i modstanderens mål. Derefter går de to bagerst i rækken og de næste er klar til at svare på spørgsmål. Hvilket hold får flest mål?
Blind sejlads:
Hvert hold vælger en skipper. Alle andre får bind for øjnene og stiller sig på en lang række overskrævs på en rafte. Det gælder nu for hvert hold om at følge en given rute efter deres skippers vejledning uden at lade sig forstyrre af andre skippere. Skipperen forlader ikke startstedet.
Bytte lejligheder:
Spejderne står i kompasorden på hver sin stol. d.v.s. 8 pr. kompas. 1 spejder i midten nævner 2 kompasretninger og de 2 spejdere, der har disse retninger, skal bytte plads. Man kan evt. indflette klokkeslet f.eks. SØ – kl.21. Spejderen i midten skal nå at erobre en stol.
Enten eller…..:
På gulvet tegnes en stor cirkel. Nord markeres. Udfor de øvrige 16 retninger lægges et bogstav. Patruljen skal finde de rette bog-staver udfra forskellige spørgsmål.
F.eks.: Hvis det er tænkedag d.23. februar bruger i bogstavet udfor NV, ellers mod S, brug bogstavet i den retning solen står kl 15 osv. Hvis opgaven er rigtig løst har patruljen tilsidst et ord.
Skattejagt:
Alle hold lægger deres skat ud indenfor et bestemt område. Derefter laves en beskrivelse enten i form af kompasretninger, ruteskitse med signaturer eller kort over skattens gemmested. Holdene bytter kort og prøver at finde hinandens skatte.
Linieorientering:
På kortet indtegnes en linie, som spejderne skal følge så nøjagtigt som muligt. For begyndere bør denne linie følge veje og stier. I terrænet hænges et for spejderne ukendt antal poster op langs liniens rute. Spejderne finder under turen disse poster og indtegner dem på deres kort.
Kompasgang:
Du skal bruge:Papplader 50 x 50 cm sten eller lign. til poster, papirbæreposer, kompasser.
Alle får en papirbærepose over hovedet. På en mark markeres start, poster og mål med pladerne, hvorpå retn. angives i grader og afstand i m. 10-20 m. mellem posterne er rigeligt. Posten må findes ved hjælp af kompas og skridttælling. Man må kun se nedad. Er posten ikke til at se når man mener at være nået frem, skal der være enredningsmand parat.
Find de rigtige bogstaver:
Posterne markeres med fyrfadslys i syltetøjsglas. Hvert glas er forsynet med et bogstav. Der skal være flere glas end retninger.
Find et startpunkt. Udmål post 1 derfra. Fra post 1 udmåles post 2…osv.
Der skal ikke være den store afstand. Hvem finder det rigtige ord?
Ballonløb med knald i:
Hæng masser af balloner op og lad hver patrulje pejle sig frem til de rigtige balloner. Hæng ballonerne op med snore i patruljefarverne så patruljen er sikker på at det er den rigtige ballon de har fundet.
Inde i ballonerne kan være små sjove opgaver eller godbidder, som skaffes ved at baldre ballonen.
Opgaven kan også være den næste kompastretning. Her må der gerne være rimelig stor afstand mellem posterne. Der må gerne være ekstra balloner, så løbet bliver sværere.
Pas på bomben springer klokken 12:
Endnu et græsplæneløb, der skal foregå i mørke. Løft en græstørv og grav et vækkeur, der er stillet til at ringe på et bestemt tidspunkt, ned.
Ved hjælp af kompasretninger findes uret. Der kan være et ur pr. patrulje.
For at markere at bomben springer, affyres kinesere på samme tid som urene ringer.
Materialer | Se under de enkelte lege |
Inde/ude | Indendøre og udendøre |
Sted | Intet særligt sted påkrævet |
Bemærk | Ingen |
Antal | 0-100 |
Alder | 0-100 |
Varighed | Ikke angivet |
Skrevet af | Bente Henriksen, 2004-06-25 16:36:03 |